Tornar

Viatges

Suïssa : A bord del Glacier Express

El Glacier Express és un luxós i panoràmic tren que travessa els Alps suïssos, des de Zermatt fins a St. Moritz. Una inoblidable excursió que puja muntanyes, travessa valls i passa per poblets sortits dels dibuixos animats de Heidi i que descobrim que són reals. És una experiència relaxada, on no importa el temps per tal d’arribar a la destinació, perquè el viatge justament és el temps que estarem dins el tren. Passatgers: al tren!

Són dos quarts de 9 del matí i a la petita estació de trens de Zermatt trobo aturada la inconfusible vermellor d’un dels trens turístics mítics més famosos del món. Monica Heussi, la maquinista del Glacier Express, acaba de donar unes indicacions al cap d’estació. El viatge comença a les 8:52 i tot ja està preparat per iniciar una de les rutes amb tren més espectaculars del món. Viatjo en primera classe i en el vagó conec a Hans Müller, un viatger alemany que també va sol, un jove matrimoni japonès en viatge de noces, una parella amb un nen de 8 anys de Luzerna que acabaven de passar un cap de setmana a Zermatt i 2 parelles de jubilats francesos. Tots plegats farem el trajecte que no necessàriament ha de ser complet i que permet aturar-se a qualsevol de les 11 estacions del trajecte que finalitza a St. Moritz. Tots tenim un somriure als llavis, sabedors que estem a punt de realitzar un viatge únic i exclusiu a bord del Glacier Express i que es fa realitat quan el cap de l’estació xiula i anuncia la sortida immediata del tren.

El Glacier Express és un tren comodíssim, tant a primera com a segona classe, amb força espai per estirar les cames i totalment panoràmic, amb molt de vidre per tal de no perdre’s en cap moment l’espectacular paisatge dels Alps suïssos. El servei a bord és impecable, tant la Lucy, una simpàtica cambrera d’origen cubà, com Margaret, la cap del servei al passatger d’aquest tren, propietat i explotat per la companyia privada Matterhorn Gotthard Bahn, pregunten als passatgers si desitgen res, que aniran passant tot sovint i si volen dinar a bord del tren a la mateixa butaca. Al Glacier Express no utilitzen càterings externs. Fan tot el menjar cada dia a la cuina dins el vagó restaurant. M’interesso per aquest fet i conec a Mathias, el xef. Està preparant una crema d’espàrrecs i cuinant els filets strogonov que després serviran. “Aquest és el tret diferencial del nostre tren, ho cuinem tot a bord. El client ho agraeix i per tant queda més satisfet”, em comenta. El menú té un cost de 40€, begudes a part, consta de 3 plats servits a la butaca del passatger i si ho acompanyem amb un Riesling, la factura pot arribar a pujar 10€ més, com va ser el meu cas.

El Glacier Express va entrar en funcionament durant l’estiu del 1930, transporta cada any prop de 200.000 viatgers i passa per 291 ponts, travessant 91 túnels. Una espectacular obra d’enginyeria i que fa possible observar els glaciars de Valais, el viaducte de Landwasser, quedar-te embadalit mirant les gorgues del Rhin, llacs de muntanya penjats a 2.000 metres per sobre del coll d’Oberalp i sobretot diferents quatre mils que fan que un es quedi sense respiració! Els pics més alts dels Alps suïssos al nostre abast. Espectacular! Baixem dels 1.600 metres de Zermatt fins els prop de 600 metres de Brig per tornar als 1.500 metres d’Andermatt. I és aquí on, amb l’ajuda d’una màquina de tren cremallera, ens endinsem en un dels moments més màgics del Glacier: arribar al coll d’Oberalp a més de 2.000 metres! Una pujada feta a poc a poc, que permet veure en deteniment un paisatge únic. És el moment on el personal d’abord serveix el dinar... Què més es pot demanar? La pendent fa que anem en compte que el vi no es vessi a l’hora que observem un paisatge únic, que durant el mes de març encara tenia gruixos majestuosos de més de 3 metres de neu. Tot un espectacle! I de nou baixar per les valls amb canvis de temps constants, fins arribar a Dissentis, on la màquina cremallera es torna a desendollar del Glacier Express i es deixa pel proper tren en sentit contrari. Ja falta menys per arribar a destí, però abans ens queda una obra mestra com és el pas pel viaducte de Landwasser, no apte si patiu vertigen, i des d’on s’observa, altra vegada, un paisatge únic i exclusiu.

Després de 8 hores arribem a la luxosa St. Moritz. Ha estat una experiència espectacular. El Glacier Express és el tren ràpid més lent del món, religiosament puntual, silenciós i exclusiu. Una manera diferent de mirar els Alps. Ens acomiadem dels nostres companys de viatge. 8 hores donen per molt i cal dir que tots plegats ens hem emocionat amb el trajecte. Tot menjant o bevent, càmera en mà som conscients que hem complert un dels somnis de la nostra vida: veure amb uns altres ulls i còmodament la majestuositat dels Alps suïssos. Fins la propera!

Guia de Butxaca

Com arribar-hi

La millor manera d’arribar a Suïssa és per via aèria. La companyia Swiss (www.swiss.com), amb un excel·lent servei a bord, vola des de Barcelona a Zurich i Ginebra entre d’altres destinacions.

Com moure’s per Suïssa

El millor per desplaçar-se per Suïssa continuen sent els seus ferrocarrils, puntuals, còmodes, amb moltes freqüències i amb multitud d’opcions per arribar a destí. Es pot comprar un passi per a diferents dies per utilitzar tota la xarxa ferroviària de Suïssa. Més informació: www.swisstravelsystem.com

Sobre el Glacier Express

Per saber més sobre el Glacier Express i reservar: www.glacierexpress.ch

Informació turística:

Per informacions útils sobre Suïssa, com organitzar el viatge, què veure i on dormir, la pàgina oficial de Turisme de Suïssa està disponible també en castellà: www.myswitzerland.com La pàgina de Zermatt Turisme ofereix moltes utilitats: www.zermatt.ch

Tornar