Tornar

Entrevistes

Eva Martínez, Capitana de Port

Què hi ha de veritat en la definició de capità de port? Les responsabilitats se les fa cadascú a la seva mida o estan establertes?

 Efectivament, el capità de port o en un port té la missió d’organitzar l’operatiu portuari i coordinar les tasques de marineria. Tot i que l’activitat a un club nàutic, marina o port és semblant, cadascú o cadascuna, en el meu cas, les organitza en funció de les seves necessitats.

Amb més detall, quines atribucions tens?

Quant a les tasques del personal de marineria, pel que fa als mariners directament, seria fer-ne la selecció, quadrar horaris i vacances, avaluar el rendiment, reunions periòdiques i distribució de feines. També sóc responsable de gestionar les llistes d ‘espera i l’assignació d’amarratges, reserves, control d’entrada i sortida de les embarcacions amarrades i control d’ocupació pel que fa a les empreses externes. I entre moltes altres activitats, en destaca un gran nombre… El control del bon estat de les instal·lacions portuàries, planificació de les tasques de manteniment i supervisar les proves i el manteniment dels equips d’emergència. Elaboro propostes de millora. Superviso les tasques de treballs subaquàtics. Porto el control de compres i estocs de material i maquinària. També coordino l’operativa portuària amb activitats esportives del club, prevenció de riscos laborals al port i control i retirada de residus perillosos. Elaboro informes en cas d’incidents, accidents i temporals i segueixo tots els informes que els processos de qualitat exigeixen. Entre les activitats més de lleure les resumiria amb organitzar o donar suport a les de tipus mediambiental, formatiu, esportiu i informatiu d’interès general.

Hi ha hagut amb anterioritat alguna capitana de port a Catalunya?

A Catalunya hi ha tres capitanes de port, dues a Tarragona, a Port Calafat, la Míriam Sirisi i a Sant Carles Marina, la Ma. Àngels de la Riba. Ambdues són molt competents i amb una gran experiència. A la província de Girona, de moment, sóc l’única. Mantenim intercanvi fluid de parers, sempre amb la nostra experiència per endavant. Fa un parell d’anys vàrem presentar una ponència conjunta en una jornada tècnica organitzada per l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET). Tot i que estem molt lluny unes de les altres, en aquest cas jo, mantenim contacte i molt bona amistat. Ens ajudem en qüestions laborals i compartim aficions com navegar a vela.

El club nàutic que dirigeixes és considerat gran, mitjà o petit?

El Club Nàutic Port de la Selva és un port petit a Catalunya, però mitjà a Girona, amb uns 300 amarratges. Durant l’estiu està en plena ocupació i també hi ha moviments d’entrades i sortides d’embarcacions de trànsit de d’altres procedències. Pel que fa als serveis, es considera un port petit. En l’actualitat, per donar resposta a les necessitats del moment i poder millorar l’oferta per la demanda existent, caldria poder ampliar els amarraments i gestionar nous espais, ara que finalment s’ha aprovat el Pla Especial. Depenem de la resposta i autorització de Ports de la Generalitat. Tenim el nostre futur a les seves mans.

Què et sembla el nou pla rector d’ús i gestió d’àmbit marí del Parc Natural del Cap de Creus (PRUG) i les seves conseqüències?

La majoria dels usuaris que tenen l’embarcació a les nostres instal·lacions han escollit el Port de la Selva per l’entorn i la bellesa de la seva costa. Formem part del Parc Natural del Cap de Creus i això ja ho diu gairebé tot. Fa pocs dies es va presentar el nou pla rector (PRUG), document que regula quines activitats es podran dur a terme dins del Parc. Ha causat rebuig a tots els usuaris i posa en perill el futur del turisme de la zona i de l’economia local…

Quines activitats té durant l’estiu i quines manteniu tot l’any?

Respecte a les activitats d’estiu, tenim escola de vela, natació, casal de lleure, lloguer d’embarcacions a motor i tallers de diferent caire: com actuar en cas d’emergència nàutica, taller de cartografia digital, taller de VHF, cursos de patró d’esbarjo. Durant tot l’any mantenim la secció de busseig, oferint cursos, bateigos i sortides d’immersió. També oferim sortides socials en veler els caps de setmana amb cata de vins inclosa. Es comptabilitza arreu de l’estat, per motius econòmics majoritàriament, que hi ha 10.000 embarcacions abandonades als diferents ports nàutics.

S’ha donat aquesta situació al vostre club nàutic? Quina és la sortida, si existeix, és clar?

 

Nosaltres hem tingut puntualment algun cas però, per sort, res a veure amb altres ports de Catalunya. Quan veus un vaixell abandonat, què et ve al cap? La crisi econòmica fa augmentar l’abandonament de vaixells i el procés administratiu judicial és molt lent, per tant, el que acaba perjudicat és el port assumint la responsabilitat i els costos.

Formes part d’algun xat de patrons de vaixell? Quines són les grans qüestions que us uneixen o us desuneixen?

D’àmbit estatal existeix la web AETINAPE, però no hi estic en contacte, ja que va més enfocada a professionals que estan embarcats. Tanmateix, sí que estic en contacte amb professionals i capitans d’altres ports ja que, a major o menor escala, tots tenim les mateixes problemàtiques.

Amb quines paraules definiries la teva feina?

Responsabilitat, iniciativa, diplomàcia, paciència, perseverança i tolerància.

Alguna anècdota?

De fet, moltes! Recordo quan vaig començar a treballar de patró en un vaixell per la Costa Brava, vaig patir “mobbing” per part d’alguns companys. Com a anècdota, un passatge, quan em van veure al pont de comandament portant el timó, em van demanar canviar de vaixell, (l’empresa en tenia tres), perquè no li va agradar o desconfiava de la meva “professionalitat” pel fet de ser dona.

Tornar